Mai névnap

Időjárás

Kerékpáros vándortáborban voltunk a Felső-Tisza vidékén 2019. augusztus 4 -10. között

2019. szeptember 18. szerda

A tavaly nyári palócföldi bringás túra után, idén az ország északkeleti részébe utaztunk.

A Felső-Tisza-vidék büszkélkedhet Magyarország egyik leghosszabb kerékpárút-hálózatával, amely bár árvízvédelmi célokból épült, a kerékpáros vándorok számára óriási élményt nyújt.

Az aszfaltozott töltéskoronák kitűnően, és ami fontos, távol az autós forgalomtól, biztonságosan bringázhatóak. Ezen a vidéken nem kellett tartani a fárasztó hegymenetektől, vagy meredek lejtőktől.

Egymástól karnyújtásra lévő, hangulatos, csendes kis falvak között, az illatos Szatmár-beregi alma és szilva ültetvényeken keresztül, csodálatos természeti környezetben vezetett utunk arra a vidékre, amely a középkori templomok földje, ahol megismerkedhetünk a mosolygó szentek templomával Csarodán, vagy a mezítlábas „Notre Dame”-mal Tákoson.

Ez az a vidék, amely a magyar irodalom kultikus zarándokhelye, ahol alkotott Kölcsey Ferenc, ahol megszületett a magyar himnusz, ez a táj ihlette Petőfi Sándort vagy a gyermekéveit itt töltő Móricz Zsigmondot.

Az Öreg-Túr partján áll az ország egyik utolsó működő vízimalma, Tarpán pedig a Tiszántúl egyik leghíresebb ipartörténeti műemléke a Tarpai szárazmalom, amelyet csak lónyúzó malomnak hívtak.

Egy dicső kor világát idézi Kisvárda vára, amely az Alföld egyik legnagyobb erőssége és a Felső-Tisza-vidék kisnemesi kúriái, melyből a legszebbeket láttuk a vándortábor útvonalán. A Felső-Tisza-vidékén egy történelmi, kulturális időutazásnak voltunk a részesei, felfedeztünk egy izgalmas, kevéssé ismert vidéket, amely ezernyi meglepetést tartogatott számunkra.

Az alábbi útvonalon tekertünk:

Fehérgyarmat – Cégénydányád – Gyügye – Szamosújlak – Jánkmajtis – Zsarolyán – Nagyszekeres – Zsarolyán – Fehérgyarmat – Penyige – Kömörő – Túristvándi – Tiszakóród – Tiszacsécse – Szatmárcseke – Nagyar – Kisar – Tivadar – Tarpa – Beregdaróc – Csaroda – Tákos – Vásárosnamény - Jánd – Tiszaszalka – Tiszavid – Tiszaadony – Tiszakerecseny – Lónya – Tiszamogyorós – Mándok – Tuzsér – Zemplénagárd – Dámóc – Lácacséke – Semjén – Kisrozvágy – Nagyrozvágy – Pácin – Cigánd – Kékcse - Kisvárda

1. nap: Fehérgyarmat

A Nyugati Pályaudvarról debreceni átszállással érkeztünk Fehérgyarmatra vonattal. Ez a nap az érkezésről, a bringák teszteléséről, beállításáról és a csapat összekovácsolódásáról szólt. A szállásunk elfoglalása után elsétáltunk a fehérgyarmati strandra, mely igen szép, kulturált zöldterületen fekszik. Itt fürödtünk egy nagyot, ami igazán jól esett mindenkinek a nagy hőségben!

Szállás: Fehérgyarmati Deák Ferenc Gimnázium Kollégiuma

2. nap (46 km), Fehérgyarmat - Penyige

A nap célja a Szamos-mente meghódítása, a dél-szatmári táj felfedezése volt. Az út a Szamos-menti töltésen haladt Fehérgyarmat és Szamosújlak között, végig a forgalomtól elzárt területen. Cégénydányádon nagyon érdekes ismertetőt hallottunk a Kölcsey-Kende kastély történetéről, illetve sétáltunk a kastély mögött található csodaszép angolparkban. Megtekintettük Gyügye, Szamosújlak, Nagyszekeres és Kisszekeres középkori templomait. Fehérgyarmaton egy kiadós fagylaltozás keretében tartottunk pihenőt. Megérkezvén Penyigére a vacsora után pihentünk egy jót a Szenke patak partján, amely közvetlenül a szálláshely mellett található.

Szállás: Penyige, a Horgásztanya faházaiban

3. nap (70 km), Penyige - Beregdaróc

Ezen a napon végig alacsonyforgalmú mellékutakon haladtunk Penyige-Kömörő-Túristvándi-Tiszakóród-Szatmárcseke-Nagyar-Kisar-Tivadar-Beregdaróc útvonalon. Az első úticél Túristvándi híres vízimalma volt, amely ott áll az Öreg-Túr partján. Túristvándi után eltekerünk Tiszakóródra a Túr-bukó gátjáig, a Túr és a Tisza összefolyásához, arra a helyre, amely Petőfi Sándort is megihlette.

Innen a gátakon Tiszacsécsére bringáztunk, ahol kenyérlángos ebéddel vártak már minket. Ebéd után a Móricz emlékházban Ida néni fantasztikusan érdekes előadást tartott Móricz Zsigmond igencsak titokzatos és kevésbé ismert életéről… A továbbiakban egy misztikus helyet kerestünk fel, a Szatmárcsekei csónakfejfás temetőt. Ebben a temetőben nyugszik Kölcsey Ferenc, aki Szatmárcsekén írta a Himnuszt, ezért a falut gyakran nevezik a Himnusz bölcsőjének. A költő sírjánál – tiszteletadásunk jeléül - elénekeltük a Himnuszt.

A következő falu Nagyar, Szatmár kincses szigete volt. A település határában áll a Petőfi fa, amely arról híresült el, hogy a legenda szerint Petőfi Sándor ennek a Kocsányos-tölgynek az árnyékában írta Tisza című versét.

Innen már csak egy karnyújtásra volt a tiszai híd, amely összeköti Szatmárt Bereggel, Kisart Tivadarral. A következő megállónk Tarpán volt. A tarpai szárazmalom a Tiszántúl egyik legpatinásabb ipartörténeti műemléke, amelyet a népi köznyelv csak lónyúzó malomnak hívott. Itt a híres szárazmalom történetéről és működéséről hallottunk sok érdekes dolgot. Miután még 18 km-re volt a szálláshelyünk, ezért a leginkább elfáradó 4 tanulót és kerékpárját a csomagszállító személyautó előrevitte Beregdarócra. A csapat többi része az eleredő zápor elől az egyik vegyesbolt eresze alá, valamint egy fedett buszmegállóba húzódott, majd az eső csendesedésével ismét útra keltünk.

Szállás: Beregdaróc, Vendégház

4. nap (30 km), Beregdaróc - Vásárosnamény- Gergelyiugornya

A Felső-Tisza-vidék legszebb középkori templomai között, csodás természeti környezetben, fent a gátakon vezetett az út. Egész nap biztonságosan, a forgalomtól elzárt területen a gátak tetején tekertünk. A gát egyik oldalán a Tisza zúgott, a másik oldalon alma és szilvaföldek lenyűgöző látványa tárult a szemünk elé. Csarodán található a mosolygó szentek temploma, amely Magyarország egyik leghíresebb Árpád-kori temploma. A templom a Csaroda-patak partján fekszik. Csaroda mellett található egy másik híres beregi falu, Tákos. Tákos a református templomáról vált nemzetközi szinten ismertté, amelyet úgy emlegetnek errefelé, hogy a mezítlábas Notre Dame. Az út végére érve Vásárosnaményba, a Bereg szívébe érkeztünk meg, ahol a leghíresebb Felső-Tisza-vidéki szabad strand várt minket egy kiadós tiszai fürdőzésre. A táborhelyen összefutottunk Révész Máriusz kormánybiztos úrral, aki fiával vízitúrázott a Tiszán. 3 évvel ezelőtt az ő ötlete volt a vándortáborozás újraélesztése, így kölcsönösen tapasztalatot cseréltünk az eddigi élményeinkről.

Szállás: Vásárosnamény-Gergelyiugornya, a nemrégiben felújított Garabonciás tábor faházaiban volt.

5. nap (52 km), Vásárosnamény - Tuzsér

A reggelit követően a közeli Jándra tekertünk, ahol a Csele nevű hajóra szálltunk, hogy egy hajós kirándulás keretében megnézzük a Tiszába ömlő Szamos és az Öreg - Túr torkolatát. Vásárosnamény-Tiszaszalka-Tiszavid-Tiszaadony-Tiszakerecseny-Lónya között végig a forgalomtól elzárt kerékpározható töltéskoronán szeltük keresztül a beregi Tiszahátat. Lónya a Bereg határa, Magyarország legkeletibb szeglete. Itt is megcsodáltuk a középkori templombelsőt, majd egy komp segítségével tudtunk átkelni a Tiszán. Az átkelést követően Tiszamogyoróst és Mándokot elhagyva megérkeztünk Tuzsérra. Szállásunk a Tisza partján található szálláshelyen volt.

6. nap: (68 km), Tuzsér - Kisvárda

A reggeli után átkelve a tuzséri kompon, belépünk a Bodrogközbe, amely Magyarország egyik leginkább természetközeli tájegysége. A Bodrogközben alacsony forgalmú mellékutakon tekertünk egész nap. A Bodrogköz, akár egy felfedezetlen paradicsom, számos izgalmas csodát rejt. Pácin kastélya az egyik leghíresebb és legszebb reneszánsz kastélya Magyarországnak. A honfoglaló őseink elsőként vették birtokba a Bodrogköz területét, amelynek stratégiai elhelyezkedése, védhetősége (hiszen minden irányból folyók zárták körbe), a honfoglalás éveiben a Kárpát-medence egyik első hatalmi központjává tette. Cigándon a Sőregi - házban egy igazán érdekes és színvonalas interaktív kiállításon ismerkedtünk a Bodrogköz történetével. A Bodrogközi kalandunkat követően, átkeltünk a Rákóczi-hídon, amely Cigándot köti össze Kékcsével. Nyíregyháza után, Kisvárda a Felső-Tisza-vidék magyarországi területének második legnagyobb városa, a Rétköz szíve. Felkerestük a kisvárdai várat, amely az Alföld egyik legnagyobb erőssége, mérete a gyulai várral vetekszik.

Szállás: Kisvárda, Varday Kata Református Kollégium

7. nap:

Ez a nap a táborzáró eredményhirdetésről és a heti teljesítmény alapján járó bronz-, ezüst-, és aranyérmek, valamint a táborvezetői különdíjak átadásáról szólt. Kisvárdáról vonattal utaztunk vissza - nyíregyházi átszállással- a Nyugati Pályaudvarra.

Összegezve az egy hetes túránkat elmondható, hogy a 24 fős csapat remek hangulatú, élményekkel gazdag programon vett részt. Dacára a nagy korkülönbségnek (10 évestől a felnőttekig) mindenki a fizikai felkészültségének és teherbírásának megfelelő tempóban tudott tekerni, miután egy tempósabb haladó-, illetve egy lassabb „fontolva haladó” csapatrészben tekerhetett. Volt néhány kisebb, horzsolással járó esésünk is, de egyik sem volt komoly sérülés. Szerencsére műszaki probléma sem adódott a biciklikkel sem, sőt, defekt nélkül teljesítettük a távot!

JÖVŐRE AZ ŐRSÉGET TERVEZZÜK FELFEDEZNI BRINGÁVAL!